Meny

Hoverboard-uppfinnaren Shane Chen tar en annan spricka vid transportens ‘sista mil’ problem

20 september, 2016 - Pleasant

Hoverboard-uppfinnaren Shane Chen tar en Gå Ner I Vikt Snabbt annan spricka vid transportens ‘sista mil’ problem

Av Elliot NjusThe Oregonian / OregonLive

Under några månader i 2015 hade ingen tillräckligt känd person att drabbas av en ödmjukhet att gå på en flygplats eller på scen under en sen nattshow.

Istället kunde de glida fram på en svängbräda. En serie av kändisbeteckningar på tv och sociala medier bidrog till att göra den tvåhjuliga, självbalanseringsplattformen en av årets hetaste semestergåvor. Återförsäljare kämpade för att hålla det på lager.

Från sin verkstad i Camas, Washington såg Shane Chen sitt hjärnbarn ut som ingen av hans andra uppfinningar. Chen hade patenterat sin tvåhjuliga, självbalanserade Hovertrax scooter tillbaka 2012.

Det var bara ett problem: Chen fastnade i sidled. Marknaden var översvämd med knockoffs, vars tillverkare i Kina betalade lite sinne till Chen patent. För att göra saken värre hade de underpowered knockoffsna en tendens att överhettas och fånga eld. Rättegångar följde, och manen dog ner.

stolt över min uppfinning, men då gjorde människor, för pengarna, det så Gå Ner I Vikt Snabbt Piller billigt, sa Chen. ska hjälpa världen, inte göra människor osäkra. I vilket fall som helst var hoverboardet aldrig tänkt att vara Chen breakout uppfinning. Det var bara en avledning från hans år långa ansträngningar att knäcka en av de tuffaste gåtorna i stadstransporter: milproblemet med att få människor från transit till deras slutdestination.

Hans senaste försök, som Chen kallar IOTAtrax, presenterades denna månad på den årliga CES-gadgetshowen i Las Viktminskning Tabletter Vegas. Den Portland-baserade webbplatsen Digital Trends tidigare denna månad erkände enheten som den bästa tekniken på showen.

Chen, som föddes i Peking, fick en examen i jordbruksmeteorologi studien av väder när det gäller jordbruk innan han flyttades till USA 1986.

Han arbetade som produktdesigner för en tillverkare av vetenskapsinstrument innan han startade sitt eget företag, CID Bio Science. Han sålde det företaget under 2009 för att fokusera på Inventist, ett företag som fokuserade på konsumentprodukter.

Hans friidrottning, simning och vind surfer hjälpte inspirera till några av hans tidigare skapelser, däribland AquaSkipper, en vattenfartyg som drivs av ryttaren hoppar upp och ner och flera nya tar på sig rullskridskor.

Snart blev han uppmärksam på att pendla. För Chen är det många som använder kollektivtrafik eftersom de inte vill gå från sitt hem eller jobba till buss eller järnvägsstopp.

För att stänga den luckan måste du rida något, sa han. lösa det problemet, jag har bara gjort en hjul med en hjul. introducerade först den enhjuliga cykeln med en batteridriven motor och gyroskop för balans under 2009. Solhjulet lockade snabbt medborgarnas uppmärksamhet i tekniska kretsar.

Sedan introducerade Segway PT scootern 2001 med två hjul och ett styr var fallet från nåd. En gång hyped som framtidens transport blev det snabbt en punchline.

Solowheel nådde aldrig Segway, eller hoverboarden, för den delen, men Chen sa att hans företag har sålt cirka 10 000 enheter.

Och det lockade imitatorer. Ninebot, det kinesiska företaget som senare skulle förvärva Segway, introducerade sin egen självbalanseringscykel, som nu säljs under Segways varumärke.

De är fortfarande en sällsynt syn i Portland men är något vanligare i Seattle centrum.

Brandon Boyd, 31, pendlar omkring en mil och en halv till arbete vid en start i Seattle. Han brukade gå, men i 2016 började han handla om ett alternativ att göra resan lite enklare.

Han tittade på elektroniska rideables, inklusive elektriska skateboards som inte kunde navigera i terrängen och elektroniska cyklar, som var för dyra. En Solowheel dela skillnaden. Han lärde sig åka på mindre än 30 minuter och pendlar nu på ett solhjul dagligen, i nästan allt väder.

kan navigera några ganska dåliga vägförhållanden, sa han. en praktiska synvinkel det är så dumt att fler människor inte använder dem just nu. Det finns fortfarande Segway-problemet. titta på dig som en idiot, sade Boyd.

Och då finns det enstaka sned anmärkning från förflutna av vem som ser dem som en symbol för stadens nya tech elite. Men för många ryttare sa Boyd, en tar platsen för en dyrare bil.

får en dålig rap som en dyr leksak, sade Boyd, inte hur de människor som jag känner som kör dem regelbundet använder dem. idé för Hovertrax kom när Chen såg sin dotter rida två solhjul i taget, en fot på var och en. En 2013 Kickstarter kampanj, lovande en helt ny produkt som var praktisk och lätt att använda, höjde $ 85.744.

Men designen kopierades snabbt, och kopiorna kopierades. Chen stämde några av de kinesiska företagen som började churning out hoverboards, men till sist licensierade sitt patent till RazorUSA, företaget vars vals spark sparkcyklar var en början av 2000-talet mani. Det företaget har bedrivit rättegångarna.

Chen senaste enheten, IOTAtrax, är mer av en Solowheel hoverboard hybrid.

Som ett hoverboard har det två hjul som gör det lättare att balansera. Men båda hjulen är mellan användarbenen, som ett solhjul. Den väger också bara 15 pund, ungefär hälften av det senaste Solowheel. Nu tillgänglig för förbeställning, förväntas den vara detaljhandel på $ 599 när den släpptes i slutet av februari.

Medan hoverboardet i grunden var en ny kombination av befintlig teknik, innehåller IOTAtrax ett nytt styrsystem som Chen hoppas kommer att göra det svårare att kopiera.