Meny

Cola lastbil berättade att hålla sig borta från Cumbria den här julen

16 december, 2017 - Article

Cola lastbil berättade att hålla sig borta från Cumbria den här julen

Den populära Coca Cola julbilen har fått höra det är inte välkommen i Cumbria.

De som försöker ta itu med fetma över länet säger att det är fel med att använda festsäsongen som en ursäkt för att främja sockerbelastade drycker, särskilt för barn.

News Star kan idag avslöja att Cumbria County Councils ledare Stewart Young och folkhälsobossen Colin Cox tecknade ett öppet brev till Coca Cola och uppmanade det att ompröva sitt meddelande Happy Holidays.

Det är inte klart huruvida brevet som skickades före arrangörerna meddelade lastbilens festliga tidtabell för 2017, påverkat Coca Colas beslut att undvika Cumbria i år.

De närmaste platserna för Cumbrian fans att se den i vinter är i nordöstra.

Och högsta siffror har klargjort att de inte vill ha det tillbaka i länet i framtida år.

Efter att ha blivit föremål för varumärkets julannonser i många år ses lastbilen och dess berömda tematune av många som en festlig ikon och ett tecken Santa är på väg.

Under tidigare år har hundratals familjer kött upp i Carlisle och Penrith för att ta bilderna med den ljusa röda lastbilen, prydnad med Coca Cola-logotypen och få sina gratisprover.

Men herr Young och Mr Cox sa i en tid när fetma satser stiger, främja det globala drycker märket som har sju teskedar socker i en vanlig storlek burk av Coca Cola Classic som en del av jultraditionen skickar ut ett oroande budskap.

De tillade att om vi inte ser människor att anta hälsosammare livsstilar kommer konsekvenserna bli svåra och öka risken för hälsoproblem som diabetes och potentiellt resultera i amputationer.

I brevet står det: ‘Det är med stor oro vi ser Coca Cola med återigen julens festliga anda för att främja söta drycker till barn och allmänheten.

‘I år märktes rekordhöga amputationer över 8 500 (nationellt), främst beroende på typ 2-diabetes. Villkoren är nära knuten till överdriven sockerförbrukning.’

Mr Young sa att de inte skyller Coca Cola för alla nationens hälsoproblem, men de anser att företaget bör ta ansvar för de marknadsföringsmeddelanden som det skickar ut.

Han tillade att andra råd över landet har skrivit liknande brev, alla uppmanar Coca Cola att ompröva sin kampanj.

‘Vi ville verkligen dra uppmärksamhet åt det och inte bara acceptera att det borde finnas denna mycket tunga marknadsföringstryck, tydligt riktad mot barn.

‘Det här är uppenbarligen inte den enda produkten som vi kan länka till fetma men de har lanserat denna stora marknadsföringskampanj och associerat den direkt med jul. Jag är inte säker på hur Coca Cola är relaterad till jul.

‘Det sätt som det marknadsförs, barn tycker att det är väldigt attraktivt. Det är nästan som Santa kommer. Det är hur det främjas. Det är ett tydligt försök att samla de två. Det är smart marknadsföring, säger Young.

‘Ändå står vi inför denna överviktepidemi och de verkliga konsekvenserna som vi vinner ses inte fram till mycket senare när barn växer upp. Vi är på väg mot allvarliga folkhälsoproblem. ‘

Coca Cola har svarat på kritiken och betonat att många av dess prover är noll sockerversioner av drycken.

En talesman sa: ‘Coca Cola Christmas Truck Tour är en enstaka, årlig händelse där vi erbjuder människor ett val av 150 ml prover av Coca Cola Classic, Coca Cola Zero Sugar eller Diet Coke, så två av de tre alternativen är inga sockerdrycker.

‘Detta återspeglas även i provtagning på lastbilsturen med i genomsnitt över 70 procent som ett alternativ för noll socker. Vi har också en policy att inte ge drycker till barn under 12 år, såvida inte deras förälder eller vårdnadshavare är närvarande och säger att de kan ha en. ‘

Men Colin Cox, folkhälsoansvarig, sade att lastbilen är en del av en stor marknadsföringskampanj och är helt enkelt inte välkommen här.

Vem tror Stuart Young att han ska vara röst för Cumbria-folket? Han är den sista personen som borde säga att fetma är hans första bekymmer för vår ungdom. Kanske bör hans råd leda till exempel och ta en lång hård titt på sig innan de dikterar till vårt län vad som är eller inte är bra för våra barn. Om så är fallet ska alla kakor, krispor och söta snacks tas bort från alla skolor, sjukhus, hälsocentre och offentliga byggnader inom Cumbria. Stoppa tillströmningen av snabbmatstoppar över vårt län och sluta marknadsföra allt som är dåligt / högt i socker som görs eller främjas inom vårt län. Så Kendal mintkaka, pepparkaka, öl, etc.

Tja här går vi igen med Nanny State! Samma clowner som slängde din kommunskatt på den olyckliga On Street Parking Charges fiasko 2014, för att inte tala om Warwick Road Expansion fiasco of 2017, har nu bestämt att vi varken har sunt förnuft eller självkontroll när det gäller flytande förfriskningar. Det kan ha kommit iväg från uppmärksamheten hos fostrarna Cox och Young, men Coca Cola marknadsför även lågkalorier, sockerfria alternativ till deras huvudprodukt. Ja det är en jätte marknadsföringskampanj på hjul, men barnen älskar det, varför förstöra deras roliga? Man kan inte undra om det här är en rådsrökskärm för att engagera massorna för att smyga ut lite mer betungande ‘dåliga nyheter ‘det skulle annars orsaka större upprördhet.

Att förbjuda ‘Coca Cola-vagnen’ är helt löjligt. Det här är en gång om året. Jag tror att de flesta inte ens tänker på vad vagnen främjar. Det är vagnen själv människor är mer intresserade av, det är en symbol för början på festsäsongen, det gör att föräldrar och barn är lyckliga och det hämtar turismen till vart det är parkerat på. Jag är glad att höra att Carlisle inte behöver turisterna eller inkomst som genereras av familjer som flockar för att se vagnen. Jag undrar om de kommer att förbjuda matmarknaderna, crepes med nutella, olika fudge, choklad, ostar, öl och mycket mer fetma som främjar bås?. Om rådet är bekymrat över fetma borde de göra mer för att stänga snabbmatskedjorna öppna 7 dagar i veckan.

jag kommer inte att se trucken, men cocacola kommer fortfarande att vara i mitt skåp för jul vad en massa killjoys rådet dödar gratis underhållning gärna tillåter McDonalds / kfc / den 1 sista burger kungen och alla andra dåliga för att du tar på dig öppet som vanligt ger oss ensam för att välja vad vi vill äta och dricka om det är en dubbel cheeseburger med bacon och en cola eller en vegetarisk något med kale smoothie. och om de vill hämnas på det egna sättet, låt dem de inte tvinga oss att dricka saker, det är vårt val

Jag är alltid förvånad när vi hör hälsofrämjande budskap från människor som tror att de har rätt att berätta för mig vad som är ett dåligt val och vad är ett hälsosamt val. Messers Young och Cox har uppenbarligen den kraften. Här förbjuder vi cola cola lastbil eftersom det kommer att vända barnens sinnen. För mig är vägen framåt i utbildning, inte du får det, men mer varför gör vi. Om vi ​​inte undersöker det ambivalenta arguementet som adresserar varför vi gör vad vi gör, äter vi vad vi äter, drick det vi dricker, då kan vi inte ta itu med de frågor som vi vill sluta och varför, vad är vår förmåga att sluta och känner oss säkra på att förändra våra livsstilar. I stället för att kasta upp forskning statistik och avfyra en annan otillbörlig regel som kan eldas genom att skapa en spännande utmaning, måste vi tillåta människor friheten att fatta beslutet för sig själva. Som en markör skulle jag bjuda in dem (de politiska beslutsfattarna) att leta fram ett sätt att byta namn motiverande intervjuer. Vad gäller bann ers av lastbilen har de antagligen fått det enastående publicitet

Tycker Colin Cox verkligen att förbjuda en Coca Cola-lastbil minska barns fetma jag borde inte tro det samma barnet kan springa till det lokala butiken och köper fortfarande en! Kanske skulle det helt enkelt vara bättre att fråga Coca Cola att bara marknadsföra där två inga sockeralternativ i Cumbria när de besöker detta skulle då visa barn det finns andra alternativ än fulla fett, dessa råd borde också vara mycket omtänksamma att störa sådana stora företag med uttalanden som om de inte är välkomna för att inte tala om de pengar som förlorats för företag i Carlisle och Penrith då lastbilen lockar många människor, kan rådet inte stoppa annonserna för Coca Cola på TV så att folk fortfarande dricker det

Med över 70% av dem som väljer att ta NON-sockerprover vid dessa händelser motsvarar det en liknande andel som inte röstade för Stewarts Labourparty vid det senaste landstingsvalet i maj. Ändå har vi fortfarande sin partipolicy som åläggs oss! Om länsstyrelsen har ‘extra kapacitet’ för att engagera sig i att diktera julpolitiken till privata företag är det säkert dags att släppas upp. Den dubbla nivån av över komplicerad, överhanterad, över byråkratin är kommunalbefolkningen i Cumbria mer ohälsosam för invånare än en röd lastbil föra festlig muntra en gång om året!