Meny

CNBC Awards meddelar topp varumärken av konsumentval

16 december, 2017 - Article

CNBC Awards meddelar topp varumärken av konsumentval

konsumentstudie utförd av The Nielsen Company, undersöktes 10 000 respondenter över 34 indiska städer, som spänner över mer än 42 produkt- och tjänstekategorier. Syftet med undersökningen var att ge marknadsförare en bättre förståelse för den övergripande förändringen av indiska konsumenters beteende- och utgiftsmönster. De vinnande varumärkena tilldelades på CNBC Awaaz Consumer Awards 2007 födelsedagsceremoni.

Forskningen omfattade alla samhällsgrupper och uttryckte sin åsikt om sina mest föredragna varumärken. De 34 utbredda platserna representerar adekvat den heterogena naturen i Indien när det gäller geografi, inklusive olika zoner och befolkningsstorlekar, inklusive metros, minimetrar och klass I-städer. Bortsett från metrorna betonades undersökningen av mindre städer som Bhopal, Vadodara, Patna, Bhubaneswar och Nagpur. Forskning visar att mindre städer föredrar valuta för pengarna jämfört med metros, vilket föredrar servicekvalitet.

Enligt en rapport på den indiska konsumentmarknaden, presenterad av Renee Thomas, partner McKinsey, med ökad inkomster, kommer formen på landets inkomstpyramid att förändras dramatiskt under det närmaste decenniet. Indiens mellanklass kommer att svälla upp mer än 10 gånger från sin nuvarande storlek på 50 miljoner till 583 miljoner människor.

Dessa förändringar på den indiska konsumentmarknaden kommer sannolikt att skapa stora möjligheter och utmaningar för både indiska och multinationella företag. Godrej är nummer ett kylskåp varumärke, Sony är det bästa varumärket för musiksystem med CD-spelare, och Titan är det bästa bland klockor.

I Telecom-kategorin är BSNL den bästa leverantören av bredbands- och marknätverk, Nokia framträtt som toppleverantör, och Airtel är den främsta mobilleverantören.

FMCG-kategorin har Colgate som den bästa tandkrämen, Lux som den bästa toaletttvålen, Rin som det bästa tvättmedelet, Tata Tea som det bästa teet, Nescafe som bästa kaffet, Pepsi som bästa läskedryck, Clinic som bästa schampo, Annapurna som den bästa branded atta och dammar som den bästa kosmetiska.

De bästa varumärkena inom kategorin Finansiella tjänster inkluderar SBI för bästa bank- och bostadslån, SBI: s ömsesidiga fond för fonder, LIC för livförsäkringar, National Insurance for Non Life Insurance, ICICI Bank för kreditkort och auto lån och ICICI Direct för bästa finansiella rådgivningstjänster.

Travel och Hospitality-kategorin har Goa som bästa hemmafru destination, Singapore som det bästa internationella semestermålet, Indian Airlines som de bästa inhemska flygbolagen, Air India som de bästa internationella flygbolagen och Taj Mahal Hotel som det bästa bland fourand femstjärniga hotell .

Retail-kategorin har Big Bazaar som den bästa stora mat- och livsmedelsaffären, Raymond s som den bästa märkesvaror tillverkade klädaffären, McDonalds som bästa snabbmatställe och Caf Coffee Day som bästa caf.

Automobiles-kategorin har Maruti 800 som den bästa bilen, Hero Honda som den bästa tvåhjularen och Hindustan Petroleum Power som bästa bilbränsle.

Kommentera CNBC Awaaz Consumer Awards, säger B Saikumar, COO, TV18 Group, ‘Omkring 54 procent av Indiens totala befolkning är under 25 år. Dessa ungdomar har höga förväntningar, ökad köpkraft och en omättlig efterfrågan på märkesvaror. Det är dock väldigt lite känt om sina preferenser. CNBC Awaaz Consumer Vote and Awards, i sitt tredje år, har arbetat för att förstå dessa preferenser för unga Indien. ‘

Sarang Panchal, verkställande direktör, skräddarsydda forskningstjänster, ACNielsen, säger: ‘Konsumenten idag är väldigt aktiv i att söka information. Allt han vill är värdet för vad han än köper. På grund av denna faktor och i motsats till vad som hände tidigare var företag Dessa dagar är mer konsumentorienterade och ser till att de tillgodoser deras behov, vare sig det är finansiella tjänster, varaktiga konsumtionsvaror eller snabba rörliga varor. Varumärken som har tillgodoses bäst för konsumenternas behov kommer att bli segrande. ‘